بلاگ

راهنمای کامل و تخصصی ثبت برند رستوران

برند برای ایجاد تفاوت در بین رقبا است. رستوران ها جزوه مشاغل صنفی هستند و اسامی آن به صورت منطقه ای انتخاب می شود یعنی ممکن است شما اسمی را در رستوران های مختلف مشاهده کنید در حالی اگر به عنوان برند این نام ثبت شود هرگز هیچ کس نمی تواند در سراسر ایران از برند تجاری رستوران استفاده نماید.

اگر رستورانی متفاوت دارید یا اگر می خواهید در همه استان ها با نام مخصوص خود فعالیت داشته باشید و از هر گونه سوء استفاده از نام رستورانتان جلوگیری نمایید پیشنهاد می کنید ثبت برند رستوران را انجام دهید.

ویژگی های انتخاب نام برای ثبت برند رستوران

ثبت برند رستوران با قاعده و قانون خاص خود امکان پذیر است ابتدا باید از شرایط لازم مطلع باشید و سپس بتوانید برای ثبت اقدام کنید.

شرایط سنی: اگر رستوران به صورتی شخصی اداره می شود و می خواهید برند را به نام شخص دریافت کنید لازم است متقاضی از حداقل سن قانونی برخوردار باشد.

شرایط مجوزی: یکی از مهمترین شرایط برای ثبت برند این است که مجوز داشته باشید. لازم به ذکر است مجوز باید به نام تقاضا کننده ثبت برند باشد؛ (البته اگر برند اشتراکی ثبت می کنید مجوز می تواند به نام یکی از شرکاء باشد.)

ویژگی های انتخاب نام برای ثبت برند رستوران
ویژگی های انتخاب نام برای ثبت برند رستوران

شرایط نام برند: اسم که برای ثبت برند رستوران انتخاب می کنید بسیار مهم است زیرا بر اساس قانون ثبت علائم تجاری امکان ثبت برند تکراری وجود ندارد. بنابراین برندی که برای ثبت انتخاب می کنید باید استعلام کنید تا از ثبت یا عدم ثبت آن اطمینان حاصل کنید قانون در خصوص ثبت برند ممنوعیت ثبت برند های هم نام یا مشابه نام را نمی دهد. از این رو اگر چنین موضوعی نیز رخ دهد برندی که زودتر ثبت شده است می تواند برندی که مشابه آن ثبت شده را با روال قانونی ابطال نماید. اسم برند حتماً باید فارسی باشد در صورتی می توان برند های غیر فارسی ثبت کرد که کارت بازرگانی ارائه داد و اصولاً این کارت برای اشخاص تحت شرایط خاص قابل دریافت است.

نکات کلیدی و مهم در ثبت برند رستوران

  • توجه داشته باشید اسم انتخابی برای ثبت برند رستوران بر اساس قانون ثبت مالکیت صنعتی انتخاب شود و از اسامی ممنوع و اسامی که بر اساس قانون قابل ثبت نیستند در این خصوص استفاده نشود.
  • حتماً باید موضوع مجوز در زمینه ارائه خدمات رستورانی باشد. از این رو باید در طبقه بندی رستوران (طبقه 44) ها برند خود را ثبت کنید.
  • حتماً باید درخواست ثبت برند رستوران طی اظهارنامه الکترونیکی به اداره مالکیت صنعتی ارسال شود.
  • تاریخ ثبت برند از تاریخ ثبت اظهارنامه است زیرا با ثبت در سامانه حق اولویت برای ثبت برند دارید.
  • حتماً استعلام برند را هم از سامانه مالکیت صنعتی و هم در سامانه روزنامه رسمی انجام دهید.
  • اسم برند باید حتماً دارای کلمه ای خاص باشد. بنابراین ثبت برند بدون استفاده از کلمه خاص امکان پذیر نخواهد بود.
  • بدون کارت بازرگانی مجاز به ثبت برند غیر فارسی نیستید.
  • شما می توانید با یک هزینه هم برند و هم لوگوی خود را ثبت کنید.

مزایای ثبت برند رستوران

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم ثبت برند از حمایت قانونی برخوردار است بنابراین اینگونه می توان گفت که ثبت برند الزامی نیست اما برای اینکه مشمول حمایت قانون ثبت علائم تجاری در خصوص مالکیت معنوی شوید لازم است برند تان ثبت شده باشد. برند ها بخش مهمی از دنیای امروز ما هستند و نمی توان از اهمیت آنها غافل شد، در دنیای امروز ما برند ها نیز سلبریتی می شوند و می توانند تاثیر گذار باشند.

بی نهایت برند های رستورانی هستند که خود از جاذبه های گردشگری یک استان محسوب می شوند. کیفیت به همراه مشتری مداری و ارائه خدمات به موقع از رستوران شما برند خواهد ساخت. حال قدری متفاوت بودن فضای رستوران را هم چاشنی این موضوع کنید نتیجه نهایی حیرت کننده خواهد بود. از این رو اگر برندی ثبت شده نداشته باشید افراد سود جو از نام رستورانتان سوء استفاده خواهند کرد.

زمانی که برندی برای ثبت دارید یعنی می توانید تبلیغات گسترده ای داشته باشید و افراد را جذب سیستم آموزشی و فرهنگی کنید. مزیتی دیگر ثبت برند حق مالکیت است این حق قابل نقل و انتقال و واگذاری است که به مدت ده سال اعتبار دارد و بعد از مدت اعتبار نیز تا 6 ماه از تاریخ اتمام اعتبار حق اولویت برای ثبت آن دارید.

مراحل ثبت برند رستوران

ابتدا باید مشخص نمایید درخواست دهنده شخص حقیقی است یا شخص حقوقی (برخی رستوران ها توسط شرکت ها تاسیس می شوند.) به هر حال اشخاص حقیقی و حقوقی باید کارتابلی را در سامانه مالکیت صنعتعی ایجاد کنند و قدم اول ثبت نام در این سایت است. بعد از احراز هویت به شما اجازه می شود درخواست ثبت داشته باشید بنابراین اظهارنامه برند را دریافت می کنید و به طور کامل آن را تکمیل می کنید. نکته حائز اهمیت این است که همه گزینه های دارای ستاره در اظهارنامه باید تکمیل شود. بعد از تکمیل اظهارنامه هزینه مربوطه پرداخت و اظهارنامه ثبت خواهد شد.

سپس درخواست توسط کارشناسان ثبت مالکیت صنعتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت اگر برای درخواست مربوطه تاییدیه ثبت صادر شود حداکثر طی یک ماه باید در روزنامه رسمی آن را انتشار دهید و در صورتی که شکایتی برای ثبت برند رستوران شما ثبت نشود با پرداخت هزینه های ثبتی و پرداخت هزینه روزنامه ده ساله باید اصل مدارک را به اداره ثبت مالکیت صنعتی در تهران به صورت حضوری خود شما یا وکیل قانونی شما ارائه دهد.

زمان مناسب برای ثبت برند رستوران

بهترین زمانی که می توانید برای ثبت برند رستوران اقدام کنید قبل از راه اندازی و بعد از دریافت مجوز است البته می توانید با نام صنفی فعالیت داشته باشید اما بهترین راه این است که بعد از مشخص شدن نتیجه ثبت برند از نام تجاری خود برای تبلیغات و معرفی رستوران خود استفاده کنید. اگر برند شما از ابتدا فعالیت رستوران ثبت شده باشد با توجه به ویژگی هایی که برای رستوران خود تعیین می کنید می توانید یکی از برترین برند ها در زمینه رستوران داری شوید.

تفاوت برند رستوران حقیقی  و حقوقی

پیش از این نیز اشاره کردیم گاهی متقاضی ثبت برند شخص حقیقی است و گاهی شخص حقوقی، در هر حال اگر شخص حقیقی درخواست دهنده است باید با مدارک هویتی خود را ارائه دهد و برند به نام وی ثبت می شود از این رو مدارکی از قبیل مجوز و کارت بازرگانی باید به نام درخواست دهنده حقیقی باشد. در صورتی که درخواست دهنده شخص حقوقی باشد باید مدارکی دال بر ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها ارائه دهد و برند به نام شرکت و به نمایندگی مدیر عامل ثبت می شود. شرکت حتماً باید مجوزی به نام خود برای ثبت برند ارائه دهد.

یکی از مهمترین تفاوت ها در ثبت برند رستوران حقوقی و حقیقی در هزینه های ثبتی است. هزینه ها برای اشخاص حقوقی بالاتر از ثبت درخواست برای اشخاص حقیقی است زیرا عملاً کارشناس اداره باید مدارک بیشتری را استعلام نماید.

زمان و هزینه کامل در ثبت برند رستوران

هزینه هایی ثبتی برند توسط سازمان مالکیت صنعتی تعیین می شود. بنابراین سازمان مالکیت صنعتی زمان مشخصی را برای به روز کردن هزینه ها ندارد از این رو هر زمان که بخواهید می توانید استعلام به روز هزینه ثبت برند را از متخصصان ما در ثبت ایلیا دریافت کنید. به طور معمول برای ثبت هر برند زمانی حدود 35 الی 45 روز لازم است.

علت رد درخواست ثبت برند رستوران

علت رد درخواست ثبت برند رستوران

رد ثبت برند به دلایل گوناگونی ممکن است اتفاق بیوفتد. هر یک از دلایل زیر ممکن است علت رد برند باشد که در برخی موارد رد درخواست ثبت برند رستوران قابل اعتراض است و در برخی موارد دلایل رد بر اساس قانون الزامی بوده و تحت هیچ شرایطی ممکن نیست بتوانید آن را ثبت کنید.

  • برند قبلاً ثبت شده باشد و مالکیت آن به شخص دیگری داده شده باشد.
  • بر اساس قانون، اسمی که انتخاب کردید یکی از موارد ممنوع در ثبت برند است و در این صورت دلیل رد برند همین است.
  • برند به دلیل تشابه با برند ثبت شده دیگری رد شود.
  • علت رد برند گاهی ممکن است نقص در پرونده و مدارک ارسالی و عدم تکمیل صحیح اظهارنامه باشد.

تبعات عدم ثبت برند رستوران

همان طور که ثبت برند مزیت هایی را به دنبال دارد متقابلاً اگر برند خود را ثبت نکنید مجبور به پرداخت تبعاتی هستید. چندی پیش با یکی از موکلین ایلیا ثبت گفتگویی داشتم که می خواست برند رستوران خود را بعد از 8 سال فعالیت به دلیل بازخورد خوب مشتریان ثبت کند. متاسفانه به دلیل اینکه برندی انتخاب کرده بود که قانوناً امکان ثبت چنین برند هایی وجود نداشت بعد از 8 سال مجبور به تغییر نام رستوران به خاطر ثبت برند شد.

خلاصه مطلب اینکه ثبت برند قانوناً الزامی نیست اما عدم ثبت آن تبعاتی دارد. مثلاً اگر بدون اینکه بدانید برندی که بر سر در رستوران تابلو کرده اید ممکن است در مالکیت شخص دیگری باشد و این موضوع تبعات قانونی به دنبال خواهد داشت.

شرایط ثبت برند فست فود

شرایط ثبت برند فست فود نیز با شرایط ثبت برند رستوران یکی می باشد با این تفاوت که مجوز فست فود باید برای ثبت برند ارائه دهید تقریباً هم طبقات مشابه می توانید اقدام به ثبت برند فست فود نمایید. برخی رستوران هایی که غذای فست فودی ارائه می دهند می توانند طبقه فست فود را نیز برای ثبت برند رستوران انتخاب کنند.

جمع بندی نهایی: خرسندیم که برگی دیگر از دانسته های ثبتی را به شما همیشه همراهان ثبت ایلیا ارائه دادیم. مشاوره های ما در زمینه های ثبتی کاملاً رایگان است و می توانید از طریق شماره های تماس درج شده در سایت با ما در اراتباط باشید. استعلام هزینه ها به روز به شما ابلاغ می شود و نیز می توانید از برخی جشنواره های ثبت ایلیا نیز برخوردار شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  29  =  34