بلاگ

شرایط ثبت برند مواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی و محصولات مختلف غذایی را طی شرایطی می توانید ثبت کنید. تنها سازمانی که در ایران به بررسی ثبت برند و علائم تجاری مواد غذایی می پردازد سازمان مالکیت صنعتی است که در استان تهران مستقر می باشد.

ثبت برند مواد غذایی به دلیل محدود بودن اسامی قدری ممکن است برای شما چالش برانگیز باشد. بنابراین دریافت مشاوره ثبت برند به شما کمک می کند تا استعلامات ثبت برند را قبل از ثبت دریافت کنید. کارشناسان ایلیا ثبت به صورت کاملاً رایگان به شما مشاوره های لازم را خواهند داد.

انتخاب برند مواد غذایی

یکی از مهمترین موارد در ثبت برند انتخاب نام برند است و ویژگی هایی که اسم برند باید داشته باشد. برخی از این ویژگی ها جنبه قانونی دارد و ممنوعیت های قانونی برای اسم برند وجود دارد و برخی از ویژگی ها جنبه برندینگ و تبلیغاتی دارد. حتماً اسمی که انتخاب می کنید باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

انتخاب برند مواد غذایی
انتخاب برند مواد غذایی
  1. اسم برند باید از کلمات خاص انتخاب شود.
  2. کلمات عام، اسامی محصولات، صفت ها را نمی توان به تنهایی ثبت کرد.
  3. قانون ثبت علائم تجاری امکان ثبت برند هایی که قبلاً ثبت شده اند و اسامی کشور ها و سازمان ها و مشاهیر قابل برای برند پذیرش نمی شوند.
  4. علائم تجاری نباید با علائم سازمان ها و نهاد های دولتی و نیرو های نظامی و پرچم ملی کشور ها مشابه باشد.
  5. ثبت برند و علائم تجاری که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد ممنوع می باشد.

نحوه ثبت برند محصولات غذایی

شاید برای شما سوال باشد که آیا هر کسی می تواند برند ثبت کند؟ در پاسخ باید بگوییم تنها اشخاصی می توانند برند ثبت کنند که شرایط قانونی تعیین شده را داشته باشند. بنابراین ثبت برند بدون اینکه روند قانونی طی شده باشد امکان پذیر نخواهد بود.

اشخاصی که تمایل به ثبت برند مواد غذایی دارند لازم است مجوزی در این زمینه به نام خود داشته باشند. حداقل سن قانونی برای ثبت اظهارنامه ثبت برند 18 سال است. اگر برندی که می خواهید ثبت کنید فارسی نیست حتماً باید کارت بازرگانی داشته باشید.

لزوم ثبت برند مواد غذایی

اگر به یک فروشگاه مواد غذایی بروید هیچ محصولی نخواهید یافت که بدون برند عرضه شود. علت این است که برند هویت محصول است و آدرس مشتریان برای خرید محصول می باشد. علاوه بر این محصولات غذایی به دلیل اینکه با سلامت اشخاص در ارتباط است باید استاندارد های سلامت و بهداشتی را دریافت کنند که بدون برند دریافت این استاندارد ها ممکن نیست.

برای اینکه از غافله رغابت در بازار جا نمانید باید برندی داشته باشید که بتوانید محصول تان را به واسطه آن تبلیغ کنید. در ثبت برند هیچ گونه اجباری وجود ندارد. اما استفاده از برند هایی که به نام شخص یا اشخاص دیگری ثبت شده است برایتان تبعات قانونی خواهد داشت. بنابراین پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه از برندی که مالکیت معنوی آن توسط سازمان مالکیت صنعتی ایران به نام شما نیست استفاده نکنید.

زمان ثبت برند مواد غذایی

زمان مشخصی را نمی توان برای ثبت برند مواد غذایی تعیین کرد زیرا ثبت برند رد این حوزه بسیار سخت است و دلیل تقاضای بالای ثبت برند در این حوزه بسیاری از اسم ها قبلاً ثبت شده اند بنابراین اینکه اسم تکراری برای ثبت برند انتخاب نکنید بسیار در زمان ثبت برند تاثیر خواهد داشت.

هر اظهارنامه ثبت برند که در سامانه مالکیت صنعتی ثبت می شود حداقل طی 35 روز و حداکثر تا 45 روز نتیجه آن ابلاغ خواهد شد.

طبقات ثبت برند مواد غذایی

محصولات غذایی دسته بندی های متعددی دارد و تولید کنندگان این حوزه قادر به تولید همه مواد غذایی نیستند از این رو تعدادی محصول مشخص را که در لیست تولید است جهت ثبت برند انتخاب کنید.

منظور از طبقات ثبت برند این است که قانون ثبت علائم تجاری برای اینکه تمام محصولات را در دسته بندی های حمایت قانونی ثبت برند ذکر کند از طبقه برای ثبت برند استفاده کرده است که به طور مجموع 45 طبقه تعریف شده است که شامل محصولات و خدمات مختلف می شود.

طبقات ثبت برند مواد غذایی
طبقات ثبت برند مواد غذایی

اما طبقاتی که به عنوان طبقات مواد غذایی باید بشناسید عبارت است از؛

طبقه 29: انواع گوشت که شامل؛ گوشت ماهی، طیور، شکار و گوشت قرمز، عصاره گوشت، انواع کنسرو میوه و سبزی، محصولات خشک و پخته شده از فراورده های عنوان شده، انواع ژله، مربا  کپوت، تخم مرغ، شیر و لبنیات و هر نوع روغن و چربی خوراکی.

طبقه 30: قهوه، چای، کاکائو، شکر، برنج، نشاسته کاسار یا مانیوک (توپیوکا)، نشاسته نخل خرما (ساگو)، بدل قهوه؛ آرد و فراورده های تهیه شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی جات، شیرینی یخی؛ عسل، ملاس یا شیره قند؛ مایه خمیر، گرد مخصوص شیرینی پزی یا پخت نان؛ نمک، خردل، سرکه، انواع سس (چاشنی) ادویه جات، یخ.

طبقه 31: محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلبانی و دانه هایی که در طبقات دیگر ذکر نشده اند؛ حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذر، گیاهان و گل های طبیعی، غذای حیوانات، مالت (جو سبز خشک شده)

طبقه 32: ماء الشعیر، آب های معدنی و گازدار و سایر نوشیدنی های غیر الکلی، آبمیوه و شربت های میوه ای، شربت و ترکیبات مخصوص ساخت نوشابه.

مراحل ثبت برند مواد غذایی

  1. وارد سایت مالکیت صنعتی شوید و استعلام برند انتخابی را دریافت کنید.
  2. مدارک مورد نیاز ثبت برند را تکمیل کنید.
  3. وارد سایت مالکیت صنعتی شوید و در این سامانه حساب کاربری ایجاد کنید. (اگر برند به صورت اشتراکی ثبت می شود به نام همه اعضاء حساب کاربری باید در سامانه مالکیت صنعتی داشته باشید.)
  4. اظهارنامه ثبت برند را دریافت کنید و بر اساس اطلاعاتی که دارید موارد ستاره دار اظهارنامه را پر کنید.
  5. بعد از پرداخت هزینه ثبت نهایی اظهارنامه انجام می شود و درخواست در کارتابل کارشناس در نوبت رسیدگی قرار می گیرد.
  6. کارشناس بعد از بررسی نتیجه ثبت یا عدم ثبت برند را ارائه می دهد و در صورتی که امکان ثبت برند وجود داشته باشد دستور انتشار آگهی نوبت اول برند را خواهد داد.
  7. طی 30 روز می توانید این آگهی را انتشار دهید در غیر این صورت درخواست رد خواهد شد و مجدد باید ثبت اظهارنامه برند را انجام دهید. بعد از انتشار اظهارنامه نیز طی 30 روز نباید درخواست را پیگیری کنید پس از 30 روز می توانید حق ثبت برند را پرداخت کنید.
  8. در نهایت شماره ثبت برند صادر می شود و آگهی ده ساله ابلاغ می شود که پس از انتشار می توانید برای دریافت گواهی نامه مدارک را به کارشناس صدور گواهی ثبت برند اداره مالکیت صنعتی ارائه دهید.

مدارک لازم برای ثبت برند مواد غذایی

متقاضی ثبت برند مواد غذایی ممکن است شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد به بیان دیگر مدارکی که اشخاص حقیقی باید ارائه دهند عبارت است از؛

  • حتماً باید گواهی امضاء برای ثبت نام و ایجاد حساب کاربری ارائه دهید.
  • مدارک شناسایی که شامل شناسنامه و کارت ملی است باید ارائه دهید.
  • متقاضی باید مجوزی به نام خود داشته باشد این مجوز حتماً باید با طبقاتی که برای ثبت برند انتخاب می کنید مرتبط باشد. می توانید جواز تاسیس یا پروانه فعالیت یا هر نوع پروانه ای که برای تولید و توزیع و بسته بندی مواد غذایی باشد استفاده نمایید.
  • حتماً برای ثبت برند وکیل حقوقی داشته باشید و باید وکالت نامه رسمی ارائه دهید.
  • ثبت برند های فارسی نیاز به ارائه کارت بازرگانی ندارند اما اگر می خواهید برند غیر فارسی ثبت کنید حتماً داشتن کارت بازرگانی الزامی است.

اما اشخاص حقوقی که آگهی ثبت آنها از سامانه ثبت شرکت ها صادر شده است مدارک زیر را باید برای ثبت برند ارائه دهند.

  • یک نسخه از آگهی ثبت باید ارائه دهید.
  • یک نسخه از آخرین نسخه آگهی ثبت تغییرات
  • مدارک شناسایی که شامل شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل است را به همراه گواهی امضاء مدیر عامل و شماره موبایل به نام وی را ارائه دهید.
  • شرکت باید دارای مجوز به نام باشد.
  • در صورت ثبت برند لاتین باید کارت بازرگانی به نام شرکت ارائه دهید.
  • حتماً به وکیل قانونی برای امور ثبتی وکالت دهید از این رو وکالت نامه از جمله مدارک برای ثبت برند است.
  • چنانچه مدارکی برای حق اولویت برای ثبت برند دارید حتما ارائه دهید.

هزینه ثبت برند مواد غذایی

هزینه ثبت برند مواد غذایی را باید بر اساس طبقاتی که برای ثبت برند انتخاب می کنید و تعداد محصولاتی که برای ثبت برند نیاز دارید باید انتخاب کنید. ثبت برند نیاز به تنظیم اظهارنامه، انتشار آگهی اول و دوم در روزنامه رسمی و پرداختی های ثبتی است.

بنابراین بر اساس اینکه درخواست دهنده شخص حقیقی یا حقوقی است و طبقاتی که برای برند انتخاب می کنید مبلغ نهایی پرداخت هزینه اظهارنامه در سامانه مالکیت صنعتی تعیین خواهد شد.

علاوه بر این روزنامه نوبت اول و دوم بر اساس تعرفه های روزنامه رسمی انتشار خواهد یافت بنابراین این هزینه ها در مراحل بعدی باید در سامانه روزنامه رسمی پرداخت شود. همچنین تعرفه حق ثبت را سازمان مالکیت صنعتی تعیین خواهد کرد.

استعلام آخرین تعرفه ثبت برند را از کارشناسان ایلیا ثبت از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت دریافت کنید.

جمع بندی مطلب: طبقات ثبت برند تجاری به دلیل حق بالای تقاضای ثبت برند یکی از سخت ترین طبقات برای ثبت برند است زیرا هر اسمی را نمی توان در این طبقات ثبت کرد از این رو باید در انتخاب اسم بسیار دقت داشته باشید و حتماً مجوز ثبت برند را دریافت کنید. مجتمع حقوقی ایلیا ثبت با کارشناسان مجرب و وکلاء برجسته نماینده شما برای ثبت برند محصولات غذایی خواهند بود. شما می توانید ابتدا مشاوره رایگان را دریافت کنید و استعلام قبل از ثبت برند مواد غذایی را به صورت رایگان دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8  +  1  =